detsember 12, 2024
Lõõtsa 8, Tallinn, Eesti
Buller Uudised Ettevõtlus

Eestil on e-kaubanduses veel arenguruumi

soodsads riided e-poes

Eestlased võtsid e-poodlemise küll varakult omaks, aga  e-kaubanduse osakaal jääb alla nii Skandinaaviale kui Euroopa Liidu keskmisele ning hiljuti on Leedu läinud Eestist e-kaubanduse ekspordis suurelt mööda, selgub Finora Panga poolt musta reede puhul läbiviidud analüüsist.

Eesti ettevõtjate asutatud rahvusvahelise Finora Panga ökonomisti Vaidotas Šumskise sõnul näitab Euroopa Liidu ja erinevate liikmesriikide ametlik statistika, et viimase kümne aasta jooksul ei ole Eesti e-kaubanduse osakaal enam kuigivõrd kasvanud, kuigi Skandinaavia tase on veel kaugel.

“Väga märkimisväärsena ületas Eestis e-kaubanduse käive juba 10 aastat tagasi 14 protsenti Eesti kaubanduse kogukäibest. Näiteks Leedus oli see tollal ainult 7,5 protsenti, kuigi tänaseks on nii Eestis kui Leedus 16 protsenti. Samal ajal on e-kaubanduse osakaal Euroopa Liidus keskmiselt 18 protsenti ning Skandinaavia maades 22–29 protsenti,” tõi ekspert välja.

Ökonomisti sõnul paistab hiljuti palju kõneainet pakkunud Leedu Eestist majanduslikult möödaminek välja ka e-kaubanduses.

“Kui Eesti e-kaubanduse käibe kogumahust moodustab eksport 32 protsenti, siis Leedus tervelt 42 protsenti. Samal ajal paistab ka e-kaubanduses välja eestlaste endiselt oluliselt kõrgem palgatase. Rahvaarvude alusel võrreldes võiks Eesti e-kaubanduse kogukäive olla Leedu 24 miljardi euro kõrval umbes 11 miljardit, aga tegelikult on 15 miljardit,” ütles Šumskis.

Leedulaste edukama e-kaubanduse ekspordi üks põhjustest näib asjatundja sõnul olevat leedulaste suurem aktiivsus tuntud rahvusvahelistes e-poodides nagu Amazon või eBay.

“Kontrast Eesti ja Leedu vahel on siin väga terav: kui Eestis käis eelmisel aastal kogu kaubandusest sedalaadi platvormide kaudu üksnes 0,2 protsenti, siis Leedus tervelt 4 protsenti,” tõi Šumskis välja ja lisas, et see hõlmas nii eksporti kui ka müüki Leedu sees.

Vaidotas Šumskise sõnul peitub siin selgelt ka Eesti ettevõtjate kasutamata võimalus, mille realiseerimisel oleks oluline positiivne mõju ka Eesti majandusele tervikuna.

“Suured rahvusvahelised platvormid on hea viis just väikestel ja keskmise suurusega ettevõtetel oma toodete ekspordiga alustada. Väikeettevõtted moodustavad aga suurema osa Eesti majandusest ning maksavad palka enamikule tööinimestest. Kui Eesti e-kaubanduse eksport kasvaks sektori kogukäibest sama osakaaluni, mis Leedus, tähendaks see Eesti ekspordi kasvu enam kui miljardi euro võrra,” soovitas Finora Panga ökonomist.

Allikas: BNS via Buller Meedia Pilt: Shutterstock