Kolmes Balti riigis esmakordselt läbi viidud e-kaubanduse uuringust selgus, et 43 protsenti Eesti elanikest ostleb internetis igakuiselt.
E-ostlemise suurimaks motivaatoriks on kõigis Balti riikides mugavus ja ajasääst, kusjuures nooremaid motiveerib internetis ostlema eakamatest märksa enam ka suurem kaupade valik.
E-poodides ja -platvormidel ostetakse enim riideid, jalanõusid ja aksessuaare ning soetatakse kosmeetika-, ilu- või tervisetooteid. Igakuiselt ostlevad internetis veidi aktiivsemalt Läti ja Leedu elanikud, mõlemad 46 protsenti. Eestis on igakuiste ostlejate protsent 43 protsenti. Kõige aktiivsemad igakuised e-ostlejad on Põlvamaa elanikud 61 protsendiga, samuti Läänemaa, Hiiumaa ja Jõgevamaa elanikud kõik 50 protsendiga.
Eestis eelistab krediit- või deebetkaardiga maksta 70 protsenti veebipoodides ostlejatest. Muuhulgas eelistavad Eestis mobiilse rahakoti ehk Google´i Pay, Apple Pay ja teiste teenuseid 25 protsenti vastajatest, mida on enam kui Lätis ja Leedus. Mobiilse rahakoti kasutamine e-poodides on krediit- ja deebetkaartide kõrval kõige populaarsem kahekümnendates aastates eestlaste seas. Neist üle poole ehk 57 protsenti väidavad, et eelistavad e-poodides tasumisel kasutada nutiseadme rahakotti. Vanemad internetis ostlejad eelistavad krediit- ja deebetkaartide järel enam makseid pangalingiga ja ka näiteks PayPali makseplatvormi teenust.
„Mobiilse rahakoti teenuste peamine täiendav eelis seisneb turvalisuses. Makse sooritamise protsessis edastatakse kaardi number krüpteeritud vormis, mis ei võimalda selle kasutamist rahakoti väliselt ehk varastamisel ei ole mõtet,” selgitas SEB käibekapitali- ja arvelduslahenduste divisjoni direktor Christo Ojamaa. “Mobiilsesse rahakotti sisestatud kaardi kasutamiseks on lisaks vajalik omada kontrolli ka mobiilse seadme üle ning pääseda mööda sellele omastest kaitsemehhanismidest. Kõige turvalisem neist on biomeetria, mida on väga keerukas kopeerida,” lisas ta.
Eelistatud on kauba tellimine pakiautomaati või mõne päeva jooksul kulleriga koju, noortele on meelepärased Wolt ja Bolt
Pakiautomaadid on 93 protsenti eestlaste eelistatuim kauba kättesaamiskoht, 36 protsenti eelistab ka kaupade koju tellimist tavalise kullerteenusega. „Uuringu tulemusi toetab ka Eesti E-kaubanduse Liidu pakituru statistika, mille põhjal tellivad eestlased pakiautomaatidesse iga kuu 1,3 kuni 1,5 miljonit pakki ning aastased kasvunumbrid on tihti kahekohalised,“ märgib Ojamaa.
Tõusuteel on ka äpikullerite kasutamine, mis on eelistatud kõige enam noorema vanusegrupi seas kõigis Balti riikides. „Wolt ja Bolt ei ole kaugeltki enam lihtsalt toidutellimise rakendused: nende platvormidelt saab tellida lisaks toidule veel lilli, kingitusi, parfüüme, raamatuid või kasvõi koduelektroonikat, mis kõik operatiivselt e-ostlejani tarnitakse. Uuringule tuginedes võib öelda, et pealekasvav põlvkond hindab tarnekiirust ja mugavust. Seega võiksid e-kaupmehed selliseid koostöövorme äpikullerteenuste platvormidega müügi suurendamiseks kaaluda,“ leiab Ojamaa.
SEB e-kaubanduse uuring viidi läbi 2024. aasta sügisel koostöös Norstatiga. Uuringus osales 1000 Eestis, Lätis ja Leedus elavat inimest vanuses 18-74 aastat.
Allikas: BNS via Buller Meedia Pilt: Shutterstock